• 1401/03/31 - 14:15
  • - تعداد بازدید: 67
  • - تعداد بازدیدکننده: 64
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در اجلاس معاونین توسعه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور و سازمان‌های وابسته:

روش‌های مدیریت سنتی در نظام سلامت با تغییر الگوها باید اصلاح شود

دکتر رحیمی در اجلاس معاونین توسعه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور و سازمان‌های وابسته بابیان این‌که روش‌های سنتی مدیریت در حوزه بهداشت و درمان باید اصلاح شود گفت: روش‌های بعضاً سنتی مدیریت همچنان در بخش‌های مختلف حوزه سلامت دیده می‌شود که باید با اصلاح ساختاری و فرایندی و تغییر آن به‌سوی مدیریت نوین، شرایط و کیفیت مدیریت در حوزه بهداشت و درمان را پویاتر و اثربخش‌تر کنیم تا مردم طعم حقیقی خدمات سلامت را بیش از بیش بچشند


دکتر رحیمی در اجلاس معاونین توسعه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور و سازمان‌های وابسته بابیان این‌که روش‌های سنتی مدیریت در حوزه بهداشت و درمان باید اصلاح شود گفت: روش‌های بعضاً سنتی مدیریت همچنان در بخش‌های مختلف حوزه سلامت دیده می‌شود که باید با اصلاح ساختاری و فرایندی و تغییر آن به‌سوی مدیریت نوین، شرایط و کیفیت مدیریت در حوزه بهداشت و درمان را پویاتر و اثربخش‌تر کنیم تا مردم طعم حقیقی خدمات سلامت را بیش از بیش بچشند.





به گزاش روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، دکتر بهروز رحیمی بابیان این‌که شهید چمران اسطوره‌ای از کنار هم قراردادن تعهد و تخصص در کار بود، اظهار کرد: این شهید بزرگوار به همه ما آموخت که می‌شود تعهد و تخصص را در کنار اعتقادات و متدین بودن شخصیت فردی و جمعی قرار داد و نوع مدیریت را به سمت استراتژیک بودن کارآمد حرکت داد.


وی در ادامه افزود: شهید چمران اعتقاد داشت، نمی‌شود فردی که متخصص و متعهد و متدین نیست را در عرصه‌های مدیریت قرار داد و شاکله یک مجموعه را در دستان وی رها کرد و این نهایت بی‌تقوایی است که فردی تخصص و تعهد نداشته باشد و بخواهد مدیریت و مسئولیتی را بپذیرد.


دکتر رحیمی بابیان این‌که کارکنان و مدافعان سلامت کشور در دوران مقابله با ویروس منحوس کرونا جایگاه و حساسیت حوزه سلامت را در بین جامعه و مردم نمایان کردند گفت: تکریم و تقدیر می‌کنم همه زحمات شبانه‌روزی، جان‌فشانی و روحیه شهادت‌طلبانه کارکنان نظام سلامت را که این‌قدر مجاهدانه در این دوران سخت و نفس‌گیر تلاش کردند و از جان خود گذشتند تا بتوانند سنگر سلامتی مردم را حفظ کنند.


وی در ادامه اظهار کرد: تاب‌آوری نظام سلامت و ارزشمندی و جایگاه مهم و حساسیت شغلی سرمایه‌های انسانی در حوزه سلامت در دوران ویروس منحوس کرونا نمایان شد که در این راستا به‌صورت ویژه از همه مدافعین سلامت از پایین‌ترین سطوح تا بالاترین آنان، تقدیر و تشکر می‌کنم.


دکتر رحیمی بابیان این‌که تقدیر زبانی از عملکرد و رشادت‌های مدافعان سلامت قطعاً کافی نیست و باید به‌صورت عملی این تقدیر انجام شود گفت: مجموعه وزارت بهداشت از مقام عالی وزارت تا دیگر معاونین ایشان در راستای حفظ ارزش‌های منابع انسانی هر آنچه لازم است و در راستای قوانین و مقررات در توان دارند را انجام خواهند داد تا منابع انسانی وزارت بهداشت که ارزشمندترین منابع در این وزارت خانه هستند، حفظ‌شده و در مسیر درستی که تاکنون قدم برداشته‌اند، برای مردم و کشور خدمتگزاری کنند.


دکتر رحیمی بابیان این‌که هیجانات پیرامون مباحث شغلی نباید ما را در مسیر دیگری خارج از هدف نهایی که تعالی نظام سلامت است، قرار دهد گفت: همه ما طبق سیاست‌های استراتژیک و راهبردی مسیر و هدف نهایی را ریل‌گذاری کردیم و تحت هیچ شرایطی نباید هیجانات و اتفاقات پیرامون ما باعث خروج لوکوموتیو کاری ما از ریل‌های مذکور شود.


وی در ادامه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین مؤلفه‌هایی که اجازه نمی‌دهد ما از مسیر و هدف خود دور شویم، اخلاق است و باید با تمام توان بکوشیم در هر شرایطی اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنیم و به اصول اساسی آن پایبند باشیم تا به‌درستی هدایت‌شده و به مقصد نهایی برسیم.


دکتر رحیمی با اشاره به اهمیت ادبیات مدیریتی و استراتژیک در کلام، رفتار و عملکرد مدیران حوزه سلامت گفت: یک مدیر موفق در عرصه سلامت علاوه بر این‌که عملکردی مدبرانه در راستای سیاست‌گذاری‌های بالادستی دارد، باید نوع کلام و گفتارش نیز سلامت‌محور باشد و چهارچوب و ابعاد مختلف حوزه سلامت را علاوه بر عملکرد، در گفتارش نیز به تصویر بکشد و هر آنچه بایدوشاید را به عموم مردم نمایان و نشان دهد.


وی در ادامه گفت: همه ما مدیران و کارکنان نظام سلامت در راستای وظایفی که بر عهده داریم، مکلف به جهاد تبیین هستیم و مردم عزیز کشور ما حق دارند که بدانند مدیران و کارگزاران این کشور علاوه بر حفظ ارزش‌های نظام و مقدسات جمهوری اسلامی، چه اقدامی را در راستای بهبود شرایط کشور و مردم انجام می‌دهند و این از وظایف مهم مدیران و روابط عمومی‌های سازمان‌هاست که باید روشنگری و بازگویی در کلام داشته باشند.


دکتر رحیمی بابیان این‌که باید مدیران نظام سلامت به دنبال الگوهای جدید مدیریتی نیز باشند گفت: برخی از الگوهای قدیمی در مدیریت نظام سلامت ما همچنان وجود دارد و نباید اجازه دهیم اشتباهاتی که بعضاً در گذشته صورت گرفته است، مجدد تکرار شود.


وی در ادامه گفت: الگوهای جدید مدیریتی در حوزه سلامت به معنای ابداع و تغییرات بزرگ و استفاده از تفکرات هیجانی آنی نیست، بلکه اصلاح یک فرایند مدیریتی اشتباه می‌توانند بهترین اقدام در راستای الگوسازی جدید و مدیریت راهبردی نوین باشد.


دکتر رحیمی بابیان این‌که روش‌های سنتی مدیریت در حوزه بهداشت و درمان باید اصلاح شود گفت: روش‌های بعضاً سنتی مدیریت همچنان در بخش‌های مختلف حوزه سلامت دیده می‌شود که باید با اصلاح ساختاری و تغییر آن به‌سوی مدیریت نوین، شرایط و کیفیت مدیریت در حوزه بهداشت و درمان را پویاتر و اثربخش‌تر کنیم تا مردم طعم حقیقی خدمات سلامت را بیش از بیش بچشند.


وی در پایان ضمن تاکید بر مسئولیت پذیری مدیران نظام سلامت در مناصب مدیریتی بیان کرد: هدف نهایی ما مدیران نظام سلامت ارتقاء سلامت در جامعه است و بدون منابع انسانی متخصص و کارآزموده این اتفاق نخواهد افتاد و از همه مهم‌تر این‌که بین گروه‌های تخصصی منابع انسانی باید اعتماد وجود داشته باشد و کار تیمی و گروهی و تقسیم‌کار بر مبنای تخصص‌های مختلف سیاست‌گذاری شده باید سرلوحه کار همه مدیران نظام سلامت باشد.


  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 29625
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: