به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛
برگزاری مراسم گرامی داشت هفته پژوهش / برترین های حوزه تحقیقات و فناوری دانشگاه مورد تقدیر قرار گرفتند
مراسم گرامی داشت هفته پژوهش در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با حضور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، و هیات رئیسه دانشگاه برگزار شد و برترین های حوزه تحقیقات و فناوری دانشگاه مورد تقدیر قرار گرفتند
مراسم گرامی داشت هفته پژوهش در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با حضور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، و هیات رئیسه دانشگاه برگزار شد و برترین های حوزه تحقیقات و فناوری دانشگاه مورد تقدیر قرار گرفتند.
به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، رئیس دانشگاه، معاونان تحقیقات، فرهنگی – دانشجویی، آموزشی و توسعه مدیریت، مدیران زیرمجموعه معاونت تحقیقات و فناوری، مدیران مراکز تحقیقاتی دانشگاه و جمعی از پژوهشگران و اعضای هیات علمی نیز مراسم هفته پژوهش (از روز پژوهش - 25 آذرماه) شرکت داشتند.
رئیس دانشگاه: عدم مشارکت نیکوکاران در بخش پژوهش، نشان دهنده عدم ارتباط این حوزه با مردم و ناآگاهی نسبت به نیازهای جامعه است
دکتر حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی طی سخنانی در این مراسم، با طرح این سئوال که پژوهش، چه سهمی در زندگی مردم و چه ارتباطی با جامعه دارد؟، گفت: دانشگاه های بزرگ دنیا دیوارهای اطراف خود را برداشته و تلاش می کنند که ارتباط نزدیکی با مردم داشته باشند تا فعالیت علمی خود را منطبق بر نیازهای مردم برنامه ریزی کنند.
وی افزود: متاسفانه دانشگاه های ما، ارتباط با مردم ندارند و مثلا دانشگاه ما مرجعیت توانبخشی دارد، اما همچنان شاهد افتادن سالمندان و عدم مناسب سازی امکانات شهری و عدم حضور معلولان در اجتماع هستیم، و یا در دوران کرونا، ارتباط حداقلی مراکز علمی با مردم باعث شد که هم اکنون شاهد مقاومت گروهی از مردم نسبت به تزریق واکسن باشیم و جریانات ضد واکسن به راه بیافتد.
رئیس دانشگاه تصریح کرد: مطالعات ما باید نیازهای جامعه را پوشش بدهد و مشکلات براساس شواهد علمی حل شوند. در دنیا، دانشگاه ها محور و هدایت کننده راهکارهای مشکلات مردم هستند. به عنوان مثال، جذب دانشجوی دکتری از طریق آزمون سراسری اشتباه است ، بلکه افراد باید در فعالیت های پژوهشی، شایستگی خود را نشان بدهند.
دکتر خانکه افزود: هدف از انجام تحقیقات ، نگارش مقاله نیست بلکه هدف، رفع مشکلات جامعه است. ولی ما قبل از اینکه پژوهش را انجام بدهیم، مشخص می کنیم که چند مقاله از یک تحقیق، حاصل می شود. پژوهش می تواند به رفع مشکل در جامعه بپردازد و یا به فناوری ختم شود و تولید ثروت کند.
وی تاکید کرد: پارادایم دانشگاه ها باید عوض شود و نشان بدهد که با خودکفایی، توان ارتباط با مردم را دارند و برای رفع مشکلات مردم، فعالیت می کنند، در عین حال، دانشگاه باید ارتباطات بین المللی قوی داشته باشد و از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز علمی معتبر بین المللی و همچنین، تخصص های مختلف استفاده کرده و با تولید شواهد علمی برای کشور، به برنامه ریزان در حل مشکلات جامعه، کمک کند.
وی همچنین اشاره ای به مسایل حقوقی و محدود کردن سقف پرداختی ماهانه اعضای هیات علمی داشت و گفت که مکاتبات با وزارت بهداشت انجام شده و از طرق مختلف، این موضوع در حال پیگیری است.
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در پایان سخنانش، افزود: بهرحال، دانشگاه ما مسیر روشنی را طی می کند و مطالعات متعددی در این دانشگاه انجام شده است که در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها تاثیرگذار بوده، همچنانکه در دوران کرونا، مطالعه " میزان رضایتمندی مردم از اجرای برنامه واکسیناسیون کرونا " و مطالعه بخش ژنتیک پیرامون ویروس کووید 19، برترین مطالعات انجام شده در کشور معرفی شدند.
دکتر خانکه افزود: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت، دانشگاه ما را به دلیل تحقیقات ارزشمند و فعالیت های علمی و پژوهشی، به عنوان مرجعیت علمی توانبخشی و سلامت اجتماعی می شناسند.
*****
معاون تحقیقات دانشگاه: سیاستگذاران از نتایج تحقیقات در کشور برای سیاستگذاری و برنامه ریزی استفاده کنند
دکتر حمیدرضا خرم خورشید معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز طی سخنانی هدف غایی تحقیقات را صرفا تولید مقاله ندانست و گفت: نگارش مقاله، اولین مرحله از مراحل تحقیقات برای حل مشکلی است که خروجی نهایی آن محسوب می شود.
وی افزود: تولید مقاله، منتفی نیست، بلکه با مقاله، می توان جهان اطراف را شناخت، ولی مقاله زمانی ارزشمند است که به خروجی کاربردی بیانجامد.
به گفته دکتر خرم خورشید، چند مشکل اساسی وجود دارد، 1- رشد زیاد شبه علم در کشور، که سبب نتایج متفاوت از تحقیقات می شود، 2- نداشتن ذهنیت پذیرش این موضوع از سوی سیاستگذاران که می توانند براساس نتایج پژوهش ها، سیاستگذاری کنند، ضمن آنکه تحقیقات باید جهت دار شوند تا قابل استفاده سیاستگذاران باشند.
وی همچنین افزود: بحث تحقیقات ، با آموزش قوی آغاز می شود و آموزش در این حوزه نباید از دانشگاه ها شروع شود بلکه باید از سطوح پائین تر و از کودکی و دوره دانش آموزی، ایجاد گرایش و انگیزه برای پرداختن به تحقیقات شکل بگیرد.
معاون تحقیقات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ادامه داد: در ارتباط با زیرساخت ها و تجهیزات لازم برای تحقیقات، وضعمان خوب است، ولی شبکه ای در این زمینه نیست و مشارکتی در استفاده از تجهیزات موجود در مراکز تحقیقاتی و دانشکده ها وجود ندارد. ضمن آنکه قوانین بالادستی خوبی هم داریم که بسیاری از آنها دیر وضع شده اند.
دکتر خرم خورشید همچنین اظهار داشت: سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی بسیار اندک است و باید سهم قابل توجهی اختصاص یابد، بطوری که قبلا قرار بود حدود 4 درصد از تولید ناخالص ملی به پژوهش اختصاص یابد، اما آخرین اطلاعات نشان می دهند که کمتر از 0/5 درصد سهم تحقیقات در کشور است.
وی افزود: ضعف دیگر در بخش تحقیقات، مدیریت است. در مدیریت تحقیقات، ضعف عمده ای داریم. در ارتباط با تولید مقاله و علم در منطقه وضعمان خوب است، اما نتایج تحقیقات ما در ویترین قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ارتباط با توانبخشی، سلامت اجتماعی و ژنتیک مرجعیت دارد، و باید مدیریت ما در این سه زمینه بگونه ای باشد که جامعه از این سه بخش بهره ببرد.
وی همچنین درباره مهمترین نواقص در تحقیقات کشور نیز گفت: " شبکه ای در استفاده از تحقیقات همدیگر در سطح کشور، و حتی در دانشگاه ما وجود ندارد " ، " انتخاب مرکزی به عنوان محور کار در هر حوزه در کشور وجود ندارد (مانند سازمان جهانی بهداشت) " ، " ترجمان دانش فعال نیست تا انتقال اقدامات به مجریان داشته باشد"، " مراکز تحقیقات خصوصی راه اندازی بشود و اعضای هیات علمی تشویق به تاسیس مرکز تحقیقات بشوند "، " تربیت متخصص در سطح دکترای تکنولوژی داشته باشیم و در شرکت های دانش بنیان که محصول دانش بنیان دارند، دکترای تکنولوژی تربیت شود ".
دکتر خرم خورشید در بیان نیازهای بخش پژوهش در کشور همچنین افزود: " کهورت ها و بیوبانک ها راه اندازی شوند "، " هسته های تحقیقاتی راه اندازی شوند "، " تحقیقات دانشجویی تقویت شود "، " ژورنالیسم پزشکی فعال شود " ، " شتابدهنده ها مستقیما با دانشگاه ها ارتباط داشته باشند "، " فرصت های مطالعاتی برای فناوری ( فعالیت در شرکت های دانش بنیان ) برای هیات علمی برنامه ریزی شود "، " با توجه به اینکه فناوری در رشته توانبخشی، ترکیب بسیاری از تخصص های مختلف را می طلبد، باید همکاری دانشگاه و دانشکده های توانبخشی با دانشکده های فنی و مهندسی گسترش یابد ".
وی با تاکید بر نیاز دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در راه اندازی سریعتر مرکز رشد دانشگاه، ابراز امیدواری کرد که با همکاری و حمایت مسئولان وزارت بهداشت بتوانیم قدم های موثری در این حوزه برداریم.
در ادامه این نشست، علاوه بر اینکه دکتر منظم اسماعیل پور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت و دکتر محسنی بندپی نماینده مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند که متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد، از پژوهشگران، محققان، داوران و کارشناسان برتر حوزه تحقیقات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تقدیر شد.
دکتر خرم خورشید معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه پیش از اعلام اسامی تاکید کرد که انتخاب برترین های حوزه تحقیقات براساس کلیه اطلاعات موجود در سامانه علم سنجی انجام شده است.
بخش تقدیر از برترین های حوزه تحقیقات دانشگاه نیز شامل اعلام اسامی پژوهشگران برگزیده هیات علمی (سه نفر)، پژوهشگران برگزیده جوان (سه نفر)، پژوهشگران برگزیده غیرهیات علمی (3 نفر)، همکاران برگزیده کمیته تحقیقات دانشجویی (3 نفر)، پژوهشگران برگزیده دانشجویی (4 نفر)، مجری پژوهش های ملی برتر در زمینه کووید 19 (دو نفر)، داوران برگزیده اخلاق در پژوهش (3 نفر)، داوران برگزیده علمی در حوزه تحقیقات (3 نفر)، مولف کتاب برگزیده، داور برگزیده کتاب، سردبیران برگزیده نشریات، داوران برتر نشریات (8 نفر)، مراکز تحقیقات برگزیده (دو مرکز)، فناور برتر (یک نفر)، و برگزیدگان بخش اجرایی معاونت تحقیقات بود که با اعطای لوح و اهدای هدایا توسط مسئولان حاضر در این مراسم، مورد تقدیر قرار گرفتند.
انتهای پیام/
تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور