مدیر برنامه ریزی بودجه و پایش عملکرد دانشگاه:
کارنامه درخشان اعتبارات و جذب منابع در سال ۱۴۰۰ / افزایش ۳۵ درصدی اعتبارات نسبت به سال۱۴۰۰
اعتبارات و جذب منابع در سال ۱۴۰۰ استثنا و تحولی برای دانشگاه بود و افزایش اعتبار ۱۰۳ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ داشتیم و ادامه این روند، سبب افزایش 35 درصدی اعتبار دانشگاه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ شد
اعتبارات و جذب منابع در سال ۱۴۰۰ استثنا و تحولی برای دانشگاه بود و افزایش اعتبار ۱۰۳ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ داشتیم و ادامه این روند، سبب افزایش 35 درصدی اعتبار دانشگاه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ شد. شاپور عربی مدیر برنامه ریزی بودجه و پایش عملکرد دانشگاه امروز (چهارشنبه) با بیان این مطلب به خبرنگار روابط عمومی دانشگاه، افزود: با وجود محدودیت منابع کشوری، این روند افزایشی اعتبارات با حمایت و پشتیبانی رئیس دانشگاه در سازمان برنامه و بودجه، اهتمام معاون توسعه مدیریت و تلاش همکاران حوزه مدیریت بودجه و سایر معاونان و مدیران ادامهدار شد . وی تصریح کرد: بودجه مهمترین سند مالی تمامی دستگاه ها در بعد منابع و مصارف بوده که هدف و مسیر حرکت را برای سازمان مشخص می کند. و این درحالی است که از نظر اعتباری و جذب منابع دانشگاه در سال ۱۴۰۰ شاهد تحول بودیم و این روند در اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای با رشدی معادل ۴۵ درصد در سالهای ۱۳۹۹ به ۱۴۰۰ و ۱۴۰۰ به ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرد. عربی در ادامه اظهار داشت: در جذب منابع و تخصیص سازمان برنامه بودجه در اعتبارات هزینه ای ۱۲۶ درصد و در اعتبارات سرمایه ای ۹۲ درصد توفیق داشتیم که عملکرد قابل قبولی بوده و توانستیم مطالبات شرکت ها و پاداش پایان خدمت کارکنان و تقریباً بروز رسانی پرداخت ها را داشته باشیم، همچنین ۱۰۰ درصد اوراق و اسناد خزانه اسلامی لحاظ شده در موافقت نامه با سازمان برنامه و بودجه، جذب و صرف پروژههای عمرانی شده است. مدیر برنامه ریزی بودجه و پایش عملکرد دانشگاه تصریح کرد: در زمان تنظیم لایحه بودجه سال بعد، جلسات متعددی با کارشناسان و مدیران عمرانی سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت بهداشت و دعوت از ایشان جهت بازدید از پروژه های عمرانی دانشگاه و ارائه مشکلات در صحنه و ارائه گزارشهای لازم توجیهی، تشکیل جلسه، پیگیری های حضوری مکرر و به هنگام تخصیص نیز جهت اخذ بودجه مناسب برای دانشگاه انجام می شود . عربی افزود: در پیگیری برای دریافت منابع و اعتبارات، گاهی اوقات نیاز به توجیه سطوح بالاتر سازمان و وزارت بهداشت دارد که با عنایت به رسالت برون سازمانی مدیریت بودجه و پیگیری های مستمر و پیگیری های شخص رئیس دانشگاه و معاون توسعه مدیریت را می طلبد که با حضور و حمایت و نشست با مسئولان ملی و وزارتی جهت جذب اعتبار راهگشای مسیر جذب اعتبار شوند . *در مسیر پیشرفت پروژه های عمرانی و جذب اعتبارات هزینهای هستیم* وی گفت: اهتمام رئیس دانشگاه، معاون توسعه و دغدغه مدیریت بودجه و مالی نشان داده با کمبود نقدینگی کشور و شرایط سخت جذب اعتبارات، کماکان شاهد پیشرفت پروژه های عمرانی و جذب اعتبارات هزینهای هستیم . عربی افزود: علاوه بر اعتباراتی که هر ساله از بخش درآمد عمومی دولت به دانشگاه ابلاغ می شود، ردیف های متفرقه و متمرکزی در اختیار وزارت بهداشت است که با پیگیری های مستمر، منابع خوبی از طریق ردیف های ابلاغی وزارت به دانشگاه تعلق می گیرد. مدیر برنامه ریزی بودجه و پایش عملکرد دانشگاه خاطرنشان کرد: در بعد درون سازمانی نیز پس از بودجه تفصیلی دانشگاه با واحدهای تابعه و معاونت ها، تفاهم نامه بودجه بین معاونت توسعه دانشگاه با معاونت ها، تنظیم و در چارچوب تفاهم نامه مبادله شده، تخصیص بودجه معاونت ها انجام می گیرد. وی تاکید کرد که تنظیم و ابلاغ بودجه حوزه ها با توجه به فعالیت ها و برنامهها و عملکرد حوزه ها و اهمیت آنها و همچنین سیاست های بالادستی، تنظیم و ابلاغ میشود و تخصیص اعتبار بسته به اعلام تخصیص از سوی سازمان برنامه و بودجه و پرداخت از سوی خزانه داری کل کشور میباشد که در این عرصه از همکاری روسا، مدیران مراکز و معاونت ها تشکر و قدردانی می نمایم. عربی در ادامه گفت: راهبرد اساسی مدیریت بودجه و پایش عملکرد در راستای جذب منابع و اعتبار لازم برای هزینههای جاری و حقوق و دستمزد، پیگیری و جذب منابع لازم برای پروژه عمرانی نیمهتمام و تکمیل و تجهیز آنان می باشد، که از آن جمله می توان به بیمارستان توانبخشی اخوان، بیمارستان یافت آباد و پروژه ایثار، مرکز رشد فناوری و همچنین بیمارستان جایگزین ۵۴۰ تختخوابی رازی و غیره اشاره کرد که اقدامات مناسبی جهت جذب اعتبار لازم انجام شده است و امیدواریم با پیگیری های مستمر، مطالبات ذخیره مرخصی و پاداش پایان خدمت کارکنان بازنشسته و کارانه پرسنل را بروز نماییم. *درصدد ایجاد درآمد پایدار برای خانواده بزرگ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی هستیم* مدیر برنامه ریزی بودجه و پایش عملکرد دانشگاه همچنین اظهار داشت: در تلاشیم تا راهکارهای لازم برای درآمدهای پایدار دانشگاه ایجاد کنیم و با حضور پررنگ خیرین و مشارکت نامبردگان در طرحهای تملک دارایی سرمایهای، به حداقل رساندن کسورات بیمهای و تخفیفات مددکاری، جذب اوراق مشارکت، صرفه جویی در هزینه ها، نظارت بر نحوه انعقاد قراردادهای جاری و عمرانی و تسهیل شرایط پرداخت طرح های تحقیقاتی در این عرصه، شاهد جریانات خوبی در مسیر توسعه دانشگاه باشیم. وی افزود: بودجه به عنوان شاخص عملکرد هر سازمانی می باشد که می بایست به صورت جدی در تمامی سطوح دانشگاه مورد توجه قرار گرفته و نهادینه شود، چرا که عدم توجه به برنامه ریزی بودجه و پایش عملکرد در منابع و مصارف، صدمات جبران ناپذیری را به سیستم تحمیل می نماید و در صورت بیتوجهی می بایست پاسخگوی مراجع ذیصلاح قانونی و ارگان های نظارتی باشیم . عربی در عین حال گفت که به نظر می رسد، برغم تلاش شبانه روزی همکاران، مواردی می بایست جهت کارآمدی هرچه بیشتر و چابکی سیستم مورد توجه قرار گیرد که از آن جمله، جبران کمبود پرسنل حوزه مدیریت بودجه جهت پایش عملکرد مستمر واحدها و در دانشگاه نیاز به بازبینی کمیته پیشنهادات، فنی، درآمد، کارانه، آموزش ضمن خدمت کارکنان، خرید، طرح های عمرانی و غیره میباشد . وی تصریح کرد: در طول این مدت، جذب اعتبارات عمرانی و هزینه ای قابل قبول بوده، در صورتی که بسیاری از دانشگاه ها به دلیل کسری منابع ،کماکان در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان با مشکل مواجه هستند و با تاخیر چند روزه اقدام به پرداخت مینمایند. مدیر برنامه ریزی بودجه و پایش عملکرد دانشگاه در پایان این گفت وگو افزود: با توجه به شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه و کمبود اعتبار و منابع در تمامی سطوح، از تمامی مسئولان و همکاران عزیز دانشگاه و مراکز تابعه تقاضا دارم که نسبت به صرفه جویی در هزینه ها و تعدیل انتظارات و توجه ویژه به فعالیت های مبتنی بر عملکرد و همچنین فصل الخطاب قرار دادن چارچوب بودجه تفصیلی در پرداخت ها، هزینه های جاری و حقوقی، اضافه کاری، عمرانی، ما را در متناسب سازی جذب منابع و مصارف یاری نمایند تا انشاالله بتوانیم همچون گذشته در فرایند پرداخت های دانشگاه مشکلی نداشته باشیم و شاهد توسعه و تحول در دانشگاه باشیم . انتهای پیام/ تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور