به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی؛
تشکیل دبیرخانه « اصلاح فرایندها » / رئیس دانشگاه، بر ارتقای فرایندها و دریافت ISO تاکید کرد
دکتر حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با تشکیل دبیرخانه « اصلاح فرایندها »، در نخستین نشست اعضای این دبیرخانه، بر ارتقای فرایندها و دریافت ISO تاکید کرد
دکتر حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با تشکیل دبیرخانه « اصلاح فرایندها »، در نخستین نشست اعضای این دبیرخانه، بر ارتقای فرایندها و دریافت ISO تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر خانکه در این جلسه، که با شرکت دکتر " مهرداد نقی خانی " مسئول کمیته اصلاح و بازنگری فرایندها و نمایندگان معاونت ها و مراکز تابعه دانشگاه، برگزار شد، تدوین فرایندها، به روز نگهداشتن آنها، شفافیت و در دسترس بودن فرایندها را در معاونت ها و مدیریت های مختلف دانشگاه، ضروری دانست و افزود: هرجا که مشکل عملکردی وجود داشته، ناشی از نبود فرایند و یا وجود نقصی در آن بوده است. وی با تاکید براینکه هرجا فرایند شفاف و تسهیل شده ای نباشد، مشکل ایجاد می شود، ادامه داد: فرایندها در حوزه آموزش دانشگاه ما، از خیلی دانشگاه های دیگر بهتر است و ان شاالله با تشکیل دبیرخانه اصلاح فرایندها، همکاران بتوانند به سوی رفع موانع، ارتقای فرایندها در مدیریت ها و واحدهای گوناگون و همچنین دریافت ISO ، حرکت کنند. پیش از سخنان رئیس دانشگاه، دکتر نقی خانی مسئول کمیته اصلاح و بازنگری فرایندها، اطلاعات اولیه در خصوص فرایندها و ضرورت اصلاح و تکمیل آنها را ارائه داد. بگفته وی، فرایندها، قلب سیستم تعالی هر سازمانی است و بهبود فرایندها شامل پنج عامل توانمندسازی و چهارعامل نتایج است. دکتر نقی خانی افزود: فرایند، عملیاتی است که پی در پی انجام می شود، ورودی و خروجی دارد، دارای قوانین بالادستی و مخاطبان است. فرایند بصورت گروهی و توسط افرادی نوشته می شود که با بخش ها و مدیریت خود آشنا هستند، و با بارش افکار در جلسات، ایده ها، مشاوره و ابعاد مختلف را در نظر می گیرند. مسئول کمیته اصلاح و بازنگری فرایندها اظهار کرد: در کمیته اصلاح فرایندها، آنالیز فرایند، مهندسی فرایند، بکارگیری فرایند، بازنگری و به اجرا گذاردن فرایند، در نظر گرفته می شود. وی افزود: فرایند، دارای یک بازه زمانی مشخص است و باید کنترل بر فرایند وجود داشته باشد، چرا که نقص های فرایند، باعث می شود که بودجه به هدر برود و زمان، تلف شود. دکتر حمیرا سجادی نماینده معاونت آموزشی هم در سخنانی گفت: مجموعه ای در معاونت آموزشی برای اصلاح فرایندها تهیه شده است، کمیته شفاف سازی فرایندها تشکیل شده و قرار است تا همه واحدها با بازنگری فرایندهای موجود، خلاء ها را مشخص و نسبت به تکمیل آنها اقدام شود. وی افزود: قرار است تا بانک اطلاعاتی درست کنیم و در سایت معاونت آموزشی و درگاه های مختلف نیز بارگذاری شود. و همه این اقدامات ، حرکت جمعی می طلبد تا خلاء ها مشخص و نسبت به اصلاح و تکمیل آنها اقدام شود. دکتر شیرازی خواه نیز طی سخنانی، پیشنهاد کرد: همان افرادی که برنامه استراتژیک پنج سال پیش را تهیه کرده بودند، برنامه استراتژیک جدید را تدوین کنند و با توجه به ارتباطی که باید بین فرایندها و برنامه استراتژیک وجود داشته باشد، اصلاح فرایندها نیز براساس برنامه استراتژیک نوشته شود. دکتر فرهادی مدیر کلینیک پزشکی – توانبخشی نظام مافی با اشاره ای به تجربه خود در تدوین فرایندهای موسسه داریوش، گفت: با مروری بر فرایندها، می توان مشکلات را استخراج کرد. وی پیشنهاد داد: فرایندهای موجود از معاونت های مختلف دریافت و بازنگری شود. دکتر حسینی نماینده معاونت درمان دانشگاه نیز بر استفاده از فرایندهای موجود تاکید کرد. حجت نماینده معاونت توسعه دانشگاه، امکان ایجاد مشکلاتی در بعضی از فرایندها را یادآوری کرد و گفت: باید برای جلوگیری از مشکلات احتمالی نیز فرایند تعریف کرد. وی همچنین اعلام فراخوان و استفاده از نظرها و پیشنهادهای همکاران را لازم دانست و پیشنهاد داد: برای اطلاع رسانی هایی که در این خصوص انجام خواهد شد و استفاده از نظرهای کارشناسی، امکانات و روش های فراگیر آگاهی رسانی، نماینده روابط عمومی نیز عضو این دبیرخانه باشد. اکبر اقدم میرجانی نماینده معاونت فرهنگی – دانشجویی در سخنانی گفت: اصلاح فرایندها در مبحث شاخص حکمرانی کمک کننده است و ضمن ایجاد رضایت عمومی، پاسخگویی به خواسته های وزارت بهداشت را تسهیل می کند. وی پیشنهاد داد که برای ایجاد وحدت رویه در نوشتن فرایندهای معاونت ها و مدیریت های مختلف، یک کارگاه آموزشی برای نمایندگان و افرادی که در نوشتن فرایندها نقش دارند، برگزار شود. اقدم ، وجود نرم افزاری جهت برقراری ارتباط بین سامانه های مختلف را لازم دانست و افزود: زمان سنجی و کارسنجی ضروری است و لذا نیازمند دسترسی به اطلاعات هستیم، که پیشنهاد می شود یکی از همکاران IT در این دبیرخانه عضویت داشته باشد و در این زمینه نظرهای کارشناسی داده و به اجرای تصمیمات کمک کند. وی با تاکید بر ارتباط بین اصلاح فرایندها با برنامه استراتژیک، ادامه داد: کمیته اصلاح فرایندها در معاونت فرهنگی – دانشجویی تشکیل شده است و منتظر برگزاری کارگاه آموزشی، برای ایجاد وحدت رویه در اصلاح فرایندها، هستیم. در پایان نشست، دکتر نقی خانی مسئول کمیته اصلاح و بازنگری فرایندها، « تشکیل کمیته های فرعی اصلاح فرایندها، برگزاری کارگاه آموزشی برای ایجاد وحدت رویه، عضویت مدیر یا یکی از همکاران بخش IT دانشگاه و عضویت نماینده روابط عمومی در کمیته اصلاح فرایندها، فراخوان برای جمع آوری پیشنهادها و نظرهای کارکنان »، را از جمله مصوبات این جلسه اعلام کرد. \ انتهای پیام / تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور